Dal meŝ’dì dal vün e tüt al dü d’agust, cume tüt’i àni, o squasi, son andai a tô ‘l “Pardon” e tame sücèd in chi ültim àni chì, in Cesa Granda. Ho legiüd sül “Boletìno” d’la mè Paròchia ‘d San Biàs’ e d’l’Imaculàta, quel c’l’èva scrìt al mè Parvòst, don Diego ca ‘d cugnùm al fa Füriusi, ludèn, anca ca’m par miga tant adàt al sò caràtor, e ‘nsì ho seguìd le cundisiòn specificàde ca s’agh vôr ura pr’es in grad e utégn la perdunànža.A lég’ ben le cundisiòn d’incô, disém sübot ca ièn divèrse da quéle d’ièr, quand fiulòt e par divèrsi ani, ho fài al cèrghìn a la Césa di Frà, ciamàda insì parchè un qual cent an fà gh’èra propi i frà ‘d San Francésch, ca pô ho savüd ca la dicitüra giüsta la sarés “d’le Gràžie” bén propi a cà cèsa chì s’andèva a tô ìl “Pardon d’Asìsi” e miga in paròchia c’alura, furtünatamént, l’èra vüna sula e miga trè tame incô senza cüntà quela d’la Triülža. Nüm cudugnìn s’èrum tanti quanti adés. Cudiutùr l’èra don Nuncio, ad cugnùm Gròsi, cudugnìn puro sangue, al prét partigiàno. Difàti par ca sò atività chì, da la finèstréla d’la mè stanžéta in due durmìvi cun mè fradél Lüigin, apéna al da là d’la via (incô Santa Cabrini) lumèvi tüti i muimént ca gnèva fài in cà sua da part di partigiàni. Un qual an dopu la fin d’la guèra, nal mét a pòst ad sura d’la césa, don Nuncio, l’èva truàd un 91/38 füsìl cun la baiunéta inserìda – pensè ca quand ho fat al suldà mì, püsè ad desàn dopu, cul grigiovèrd al cinquantadüésim a Cüni (e miga ‘péna Totò) g’l’èvi amò in dutasiòn - ben cal füsìl chì l’è stai cunsegnad ai carabiniér chi gh’èvun la casèrma vècia a l’inìsi dla via Galilèi, ‘na volta l’èra ciamàda via “d’l’üga bèla” (casèrma cunusüda incô tame al “Palàs dal Podestà”), dad’nans al “cuntìn”, l’ustaria di Mažuléti -ültìm titulàr, l’amìs ‘Chìle, mort miga tanti més fa - giôgh dal buc’ in curtil ca s’andèva indrén dal viculìn da Stròpa, (tal ricunùsarèsi pü incô talmént l’è rivulüsiunàd; lucai inpart, due adés as trôva j ufìži d’la mè Agenžia Viàgi, quéla ca m’urdìna i sìt in du ‘ndèvum cun la mè dona e ura ‘ndém cui fiôi a fa le bèle vacànže a l’èstero. Du righ amò par ricurdà le stanžéte ‘d sura e par tüta la lunghéža d’la césa dèté cèle, indue ‘na volta durmìva i frà ca quand i èn andài via, l’èra d’ventàda la cà di sacrista, Gino - Mario e pô Césor, e magažìn ad roba varie d’la césa – bene quéste, le stanžète, i dèvun cun di bèi finestròn, sül giardinèt e ‘l curtilét d’l’eficiénti cüsìne d’l’Istitut dal suor, vursüd da la santangiulìna Cabrini, po’ d’ventàda Santa, la maestrìna ciamàda chì a Cudògn dal Parvost d’alura, munsignur Seràti.Turném al “Pardon” par dì ca ’m ricordi, tame sa füs adés, d’la flòta ‘d gent, quasi tüte done e d’una certa età, cul vèl e ‘l riòt in tésta, pochi om e men amò fiôi e giuv’nòt, cul rusàri in man, a dù o trè, ca i sügütèvun indrén e fôra da la césa intant ca i biasèvun un Patèr, l’Ave e ‘l Gloria. Pisà ‘na candìla pr’i pori mort dad’nans a un qual altàr lateràl, par lo pü a Sant’Antòni. La sporta d’andà a pruéd, s’l’èra miga bèle gunfia cun indrén quant l‘era stài cumpràd a butìga, pugiàda sü ’na banca e miga tame ura ca’t gh’è da ten’la ben stréta al bràs, sarada sü, par pagura ca t’la rüfìsun.‘N’altra diferénza d’la perdunànža l’èra apunto quéla ca’t pudèvi tô ‘l “Pardon” par püsè mort e par tì, mentr’adés l’è una sula volta. Al mund l’è cambiàd , insì anca la cèsa, in cal càso chì l’è restàda fèrma lì, ciuè l’indülgénža la “diminüìs o la cancèla dal tüt la péna da la quàle nüm òm sarésum impedìd da ragiüng’ una püsè stréta üniòn cul Signùr” anca nüm sém cambiàd e tame avarì cunsidràd, anca ‘l mè Cudògn l’è pü lü! A la pròsima né.
Pinu Pagàn - cudugnìn
SONO ANDATO A PRENDERE IL PERDONO D’ASSISI (traduzione letterale)Dal mezzodì dell’uno a tutto il due d’agosto, come tutti gli anni, o quasi, sono andato a prendere il “Perdono” e come succede in questi ultimi anni qui, in Chiesa Grande. Ho letto sul “Bollettino” della mia Parrocchia di San Biagio e dell’Immacolata, quello che aveva scritto il mio Parroco, don Diego che di cognome fa Furiosi, lodigiano (di città, Nda), anche che non mi pare mica tanto adatto al suo carattere, e così ho seguito le condizioni specificate che ci vogliono ora per essere iun grado di ottenerte la perdonanza.A leggere bene le condizioni d’oggi, diciamo subito che sono diverse da quelle di ieri, quando ragazzetto e per diversi anni , ho fatto il chierichetto alla Chiesa dei Frati, chiamata così perché un qualche cento anni fa c’erano proprio i frati di San Francesco, che poi ho saputo che la dicitura giusta sarebbe “delle Grazie”, bene proprio a questa chiesa qui s’andava a prendere il “Perdono di Assisi” e mica in parrocchia che allora, fortunatamente era una sola e mica 3 come oggi senza contare quella della Triulza. Noi codognini eravamo tanti quanti adesso. Coadiutore era don Annunzio, di cognome Grossi, codognino puro sangue, il prete partigiano. Difatti per questa sua attività qui, dalla finestrella della mia stanzetta dove dormivo con mio fratello Luigino , appena al di là della via (oggi Santa Cabrini), vedevo tutti i movimenti che venivano fatti in casa sua da parte dei partigiani . Un qualche anno dopo la fine della guerra, nel mettere a posto sopra della chiesa, don Annuncio, aveva trovato un 91/38, fucile con la baionetta inserita – pensate che quando ho fatto il soldato, più di 10 anni dopo, col grigioverde al 52° a Cuneo (e mica appena Totò) l’avevo ancora in dotazione – bene quel fucile qui è stato consegnato ai carabinieri che avevano la caserma vecchia all’inizio della via Galilei , una volta era chiamata via “dell’Uva bella” (caserma conosciuta oggi come il “Palazzo del Podestà”), davanti al “contino”, l’osteria dei Mazzoletti – ultimo titolare, l’amico Achille, morto mica tanti mesi fa – gioco delle bocce in cortile che s’andava dentro dal vicolino degli Stroppa (non lo riconoscerei più oggi talmente è rivoluzionato; locali in parte, dove adesso si trovano gli uffici della mia Agenzia Viaggi, quella che mi ordina i siti dove andavamo con mia moglie ed ora andiamo coi figli a fare le belle vacanze all’estero.Due righe ancora per ricordare le stanzette di sopra e per tutta la lunghezza della chiesa dette celle, dove una volta dormivano i frati che quando sono andati via, era diventata la casa del sacrestano, Gino-Mario e poi Cesare, e magazzino di robe varie della chiesa – bene queste, le stanzette, davano con dei bei finestroni, sul giardinetto ed il cortiletto delle efficienti cucine dell’Istituto delle Suore, voluto dalla santangiolina Cabrini, poi diventata Santa, la maestrina, chiamata qui a Codogno dal Prevosto di allora monsignor Serrati.Torniamo al “Perdono” per dire che mi ricordo, come se fosse adesso, della flotta di gente, quasi tutte donne e di una certa età, col velo ed il foulard in testa, pochi uomini e meno ancora ragazzi e giovanotti, col rosario in mano a due o tre che continuavano dentro e fuori dalla chiesa intanto che mormoravano un Padre l’Ave e il Gloria. Accendere una candelina per i poveri morti davanti a un qualche altare laterale, per lo più a Sant’Antonio.La sporta d’andare a provvedere, se non era mica già gonfia con dentro quanto era stato comperato a bottega, appoggiata su una panca e mica come ora che devi tenertela ben stretta al braccio, chiusa per paura che te la rubino.Un’altra differenza della perdonanza era appunto quella che tu potevi prendere il “Perdono” per più morti e per te, mentre adesso è una sola volta. Il mondo è cambiato, così anche la chiesa, in questo caso qui è restata ferma lì, cioè l’indulgenza “diminuisce o cancella del tutto la pena dalla quale noi uomini saremmo impediti di raggiungereuna più stretta unione col Signore” anche noi siamo cambiati e come avrete considerato, anche il mio Codogno non è più lui ù! Alla prossima né.
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