San Lurens, mi’l sò perchè lüšìs e casca’nsì tante stèle per l’aria tranquila, perché nel ciel bumbàd tante lacrime brila; turneva ‘n Fatùr al sò nin, el gh’èva’n d’ èl bèch la sena p’r i sò rundanìn. L’àn cupàd… cume ‘n cruš, in meš ai spìn, el dumanda perdòn… Mis al post del padròn, el Fatùr, scüšenda ogni gener de machinari, föra’l mulìn e la pila del riš, le du machine püsè antiche e ‘mpurtante d’la nosta tradisiòn, èl fèva ‘ndà ‘vanti un mund a tre velucità: la campagna, la stala e ‘l cašòn. Quan se feva tüt a man e la casìna l’era dètada da ‘n ‘esigensa, l’urganisasiòn del laurà, el fatùr el cumandeva la trüpa cu’l furchìn a dü denti, el badìl quan gh’era bišogn la furca e la furca quan ghe se vurèva’l badìl. Sichè se dišèva che’l fatur el trèa’n pé gnent e ‘l campè l’èr mai a temp… Bon da leg, scrìu e fa de cünt l’era cume ‘l sguinsàj per el can, la lunga man del padròn che vedèa, scrivèa, regulèa, dubighèa. ‘Cünti spesi, amicisia lunga’, el registrava tüs cos che a la fin el turnèva cu’ la muneda e d’i volt i eru rüšne che dürèva fin che’n San Martìn tempurìd el sanèva la fin d’la lienga. Ne la casìna del Votcent de spes la pruprietà l’era luntana e’l fatur el guarnèva tüs cos. Quan è rivàd el Fitagul, el Fatùr el ciapeva i urdini e’l Fitaul el ‘ndeva ‘ mercà, an quater o cinch volte la stemana. Quan el gneva ‘ cà dal mercà e ‘l ‘ndèva ‘n casìna o ‘n campagna ‘ veda i riši, el siur Angiulìn cu’la gianèta suta bras e ‘l tuscàn en buca, la camìša bianca e la cravata, sü’l biròc cu’ ‘dré i can, el vušèva: ‘ Uì muchignòn, chi l’è che v’à di de fa chèl mestè lì, fighi mariana’. ‘Siur ‘Ngiulìn, el siur Giüšèp el Fatur…’. ‘Alura va ben, se v’l’à di lü ‘ndè ‘nnàns che va ben’. La festa matina ‘ mesa granda gh’èra setàdi arenta ’l fitaul el siur Giüšèp fatur, Tavasi’l cašìr e ‘l siur Mario cašè. De banda Vincens el buè e Negròn el cavalànt, ch’l’èa menàd en ceša le siure cu’l landò. ‘N despàrt Celèste l manšulè, Gnà ü, Brambila, el Cèco e Gašola i bergamìn. El Fatur d’la Cà del Göb el balèva sü ‘na palanca, el sèva vita, mort e miracui d’i campi d’la pusiòn, cumpàgn d’un liber che se finiva mai de scrìu, de’mparà ‘ memoria e fan tešòr. Sichè, prima de cumencià i laurà se ‘ndèva ‘ cunfesàs dal siur Giüšèp. Nel Növcent, cu’ le du guere, i növi machinari e la rivulüsion d’i campi, la pruprietà la s’è fai püsè presente e s’è fai meno presiuša la figüra del fatùr cume man del padròn. El ‘ndèva ‘n cà ‘ ciapà i urdini p’r i omi da mandà föra ‘n d’i campi; al rèst penseva la pruprietà che laureva’n casìna ‘n meš a i omi. Pian pian le machine i àn fai el rèst e al dì d’incö el sò mestè ‘l se perd ne la memoria de omi driti ‘me candilìn ch’i àn fai tremà’l nost mund cu’i sò furchìn. Insì per tüta la stemana, a urari fisi, sensa sgarà; ma, cume se dìš e cume se sà, ‘Il settimo riposò!?’.Siamesesia, la festa l’era festa per tüti, bei e brüti, siuri e puereti; e ‘ntant rivèa basura, la stala la se fèrmèa, in gir turnèa la solita calma, ma… stavolta, se sentìa no mart’là ‘l fer, né trabascà d’nàns del pulé, né scumedià p’r’un qual perché…galìne, dunéi, capòn, nadroti bèle saradi nel pulè… Benule alé!Gh’ér calma an davanti a l’üs… due i en andài, tüti a la via, in biciclèta, in cumpagnia?Brau, a l’usteria, quasi de scùš de tüti nüm, per quant se sèva, ogni vòt dì, cume ‘na pürga, quan i turnèvu’n dré, pü gnan da ved, ciuchi tradidi e meši straplàdi. El gir d’le ceše, fin che gh’èr vita o gh’èra danè: un bianch da chi, un rus da là, un cinarìn per fas ven fam, ‘na butigliota cu’l salàm, pö n’amarìn per digerì, perfìn l’aqua al post d’la grapa, che buntà…figüràs quan gneva l’ura de turnà ‘ cà.Tüti de lur: el fatùr, el campè, el cašìr, el matèl, el daquadù, el cavalànt, tüta la ciurma del bastiment, per una volta sensa riverensa.Duminica de siva’cà de la fatùva:- Guavda in che cundisiòn te sè vivàd, sütà ‘ndà ‘séma ‘ ch’i sü pev sü lì, povca misevia, vé den, vé den… la tivèva den…- Ostevia vaca….. - la ghe mangèva ‘n pò’ l müš…- Quèl lì? Quel lì’l gh’à la facia d’un quèi cos de ‘ndifevént,el me diš a mi pvi soldi pev le piante e pev i fiuvi,guavda lü du’l và ’ cünsümài… el vegn a cà ciuch, a daghi a chèl picinèlu de la madoni lì…‘ndì tüti lì a dagh i danè a quèl lì e vegnì ‘ cà gnanca ‘n guišia… Pepino fà pü ch’le vobe lì, fai pü. Dai, scultem una volta, ti l’è mèi che te vè pü nsema ’ questi chì.’E se rivèva lì Celestina la cašìra e la ghe dišèva:- Madona, fatùra, dai, el và ’ divertìs un po’…- Tas ti, ciucheta, te ghe ‘ndavìsi ‘nsema ‘nca ti a bev un quei bicévi… E ’l dì advé l’èv cume gnanca, bastèva ‘n bvis de facia fvanca. A vis e vevse lipaquavti d’la duminica de siva… v’la favàn dvita’n candila.
IL FATTORE DELLA CA’ DEL GOBBO (traduzione letterale)San Lorenzo, io so perché rilucono e cascano tante stelle per l’aria tranquilla, perché nel cielo convesso tante lacrime brillano; tornava un Fattore al suo nido, aveva nel becco la cena per i suoi rondinini. L’hanno ucciso… come in croce, in mezzo alle spine, domanda perdono…Posto in vece del padrone, il Fattore, mancando ogni genere di macchinario, ad eccezione del mulino e della pila del riso, le macchine più antiche ed importanti della nostra tradizione, gestiva da par suo un mondo a tre velocità: la campagna, la stalla ed il caseificio. Quando si faceva tutto a mano, la cascina era contrassegnata da un’esigenza: l’organizzazione del lavoro; il Fattore comandava la ‘truppa’ col forchino a due denti, il badile quando necessitava la forca e la forca quando si usava il badile. Da qui si diceva che il Fattore combinava ben poco mentre il camparo era sempre in affanno… In grado di leggere, scrivere e far di conto, era come il guinzaglio per il cane, la lunga mano del padrone che vedeva, annotava, regolava, aggiustava. ‘Patti chiari, amicizia lunga’: registrava tutto ciò che alla fine risultava nei conteggi della paga e spesso erano attriti rimossi da un trasloco repentino. Nella cascina dell’Ottocento spesso la Proprietà era lontana ed il Fattore governava la possessione in toto. Quando arrivò l’affittanza, il Fattore riceveva gli ordini e l’Affittaiuolo andava al mercato, anche quattro o cinque volte la settimana. Quando tornava dal mercato e andava in cascina o in campagna a controllare le risaie, il signor Angiolino col bastone da passeggio sotto braccio ed il toscano in bocca, la camicia bianca e la cravatta, sul biroccio seguito dai cani, gridava: ‘ Olà, mocciosi, chi vi ha comandato quel lavoro, perdindirindina’. ‘ Signor Angiolino, il Signor Giuseppe, il Fattore…’ ‘ Allora tutto bene, se ve lo ha detto lui andate avanti che sta bene’. La domenica mattina a messa cantata seduti vicino al fittabile c’erano il sig. Giuseppe Fattore, Tavasi il capostalla ed il sig. Mario Casaro. In disparte Vincenzo il bovaro e Negròn il cavallante, che aveva condotto alla messa le signore col landò. Di lato Celeste il mandriano, Gnà ü, Brambila, il Cèco e Gašola i mungitori. Il Fattore della Cà del Gobbo era scaltro, conosceva le peculiarità dei campi della tenuta, al pari di un libro che non si finiva mai di scrivere, imparare a memoria e farne tesoro. Laonde, prima di cominciare i lavori ci si andava a confessare dal siur Giüšèp. Nel Novecento, con le due guerre, le nuove macchine e la rivoluzione agricola, la Proprietà divenne più partecipe sminuendo la figura del Fattore come mano del padrone: andava in casa a prendere gli ordini per gli uomini da mandare nei campi; al resto pensava la Proprietà che lavorava in cascina in mezzo alle maestranze. Piano piano le macchine hanno fatto il resto e al giorno d’oggi il suo mestiere si perde nella memoria di uomini fieri che hanno fatto ‘tremare’ il mondo coi loro forchini a due denti. Così per tutta la settimana, a orari fissi, senza sgarrare; ma, come si dice e si sa, ‘Il settimo riposò!?’ Ad ogni buon conto, la festa era festa per tutti, belli e brutti, ricchi e poveretti; nel frattempo arrivava il crepuscolo, la stalla si fermava, in giro tornava la solita calma, ma… stavolta non si sentiva martellare la falce, né armeggiare davanti al pollaio, né strepitare per qualsivoglia ragione… galline, conigli, capponi, anatre mute già chiusi nel pollaio… donnole a voi! C’era calma anche davanti l’uscio… dov’erano andati tutti, rimessi a nuovo, in bicicletta, in compagnia? Brau, all’osteria, quasi di nascosto, per quanto si sapesse: ogni otto giorni, come una purga, quando tornavano sfiniti, ubriachi fradici e in bolletta. Era ‘Il giro delle chiese’, fin che c’era vita o danari: un bianco di qua, un rosso di là, un cinarino per mettere appetito, una bottigliotta col salame, un amarino per digerire, perfino l’acqua al posto della grappa, che bontà… figuriamoci quando si avvicinava l’ora del rientro. Tutti di loro: il fattore, il camparo, il capostalla, il vivandiere, l’adacquatore, il cavallante, tutta la ciurma del bastimento, per una volta senza riverenza. Una domenica seva a casa della moglie del Fattove: ‘ Guavda in che condozioni sei avvivato, pevsevevando con quei balovdi, povca misevia, vieni dentvo, vieni dentvo…Lo faceva entvave… ‘Pev la misevia - lo maltvattava un po’- quello lì, quello lì ha la faccia di qualcosa di diffevente, mi vimbvotta pev i soldi pev le piante e pev i fiovi, guavda lui dove li consuma… tovna ubviaco, va a davli a quel piccoletto dell’accidente… andate tutti a davli a quello li e tovnate a casa malvidotti… Pepino, non fav più queste cose, non favle più. Dai, ascoltami una volta, è meglio che tu smetta di andave con questi sconsidevati. A volte avvivava in soccovso Celestina, la moglie del capostalla, che le diceva: ‘ Diamine, ‘Fatuva’, dai, va a divevtivsi un po’… ‘ Taci tu, ubviacona, ci andvesti anche tu insieme a beve qualche bicchieve… Il giovno addietvo, come se nulla fudesse, bastava un po’ di faccia fvanca… Avvivedevci lipaquavti della domenica seva. Ve la favanno dvitta in candela.
© RIPRODUZIONE RISERVATA